Alt om "flåden"

Generelt om både i Torshøj
- Sikkerhed er første prioritet
- Økonomi er næste
Det betyder, at vi søger penge og gratis materialer overalt. Med ganske stort held.
Havnepladser:
Vi har 3. 1 til følgebåd. 1 til Wilben. 1 til Kunok. Prisen på disse pladser stiger lidt hver år, både årlige havnepenge og salgsprisen.
Flåden:
Wilben . En Bianca 27 fra 1973, som vi har fået. Langt bedre stand end Maru:
Maru. Også Bianca 27. Den fik vi gratis og vi har indset at den aldrig holder op med at lugte af diesel. Desuden gik mange ting tabt I branden. Så hun bliver skrællet for brugbare dele, de bruges på Wilben eller sælges. Til sidst skrottes vraget i foråret 2026. I værste fald koster skrot 11.000 hvis vi ingenting gør selv.
2 Svendborg Senior. Vi har fået begge to gratis. Den ene “Klapmydsen” er lånt ud til Havets Helte som står for alle udgifter. Den anden “Kunok” har vi I Ishøj. Vi har en 1000 kg trailer, som er lånt ud til Havets Helte. Vi har også to stativer til de Svendborg joller.
“Triss” følgebåd. Fået gratis af Bjarke gruppe, Roskilde. Mangler stabil motor, Max pris 15.000 er sat af. Vi har en 500 kg trailer til den.
“Masken” - kostede 5000. Motor vil ikke tænde. Vi har en 750 kg trailer til den.
- Kano. Vi har 1 kano tilbage. De 3 andre var for rådne i træværket, så de er skrottet (en af forældrene gjorde det)
Optimistjoller. Vi har 9. Vi har fået alle de bedste gratis, inklusive sejl og 2 optimistjolle-vogne, der bruges når de sættes i vandet.
Vedligehold:
Wilben:
Vi skal bundmale, skifte anoder, skifte olie, skifte filtre, frostsikre, vaske og rense. Sejl og hynder skal opbevares indenfor - dette bliver i søhytten, med mindre kommunen kan finde andre steder.
Christian PH har fået en bevilling til at købe sikkerhedsgrej og kursus penge til lederne. De indkøbte dele skal monteres.
Vi har batterier til Wilben. De står til opladning i værkstedet. Vi skal flytte nogle dele over fra Maru, så el-systemet bliver nemmere at bruge korrekt.
Motor skal checkes for diesel-tæthed. Og vi hugger udstødningsrør samt lyddæmper fra Maru.
Der skal skiftes lynlåse på cockpit-teltet, der skal skiftes “ruder” i sprayhood. Dette kan formentlig betales af de penge, vi får fra forsikringen.
Der er også gået en del reservedele tabt i branden, disse vil dække de næste par års normale vedligehold (forventes dækket af forsikringen).
Greve Marina, Hejren, har tilbudt at vi kan få Wilben på land en fredag og i vandet igen mandag. Det vil koste ca 2000 kr for kran og stativ - plus 180 kr per dag.
Maru:
skal som sagt skrottes.
Kunok:
Svendborg jollen skal have bundmaling. Vi har en aftale med en vognmand, som løfter båden op og i vandet. Mast, sejl og udstyr er forsvarligt på nær udskiftning af noget tovværk (fokke-faldet).
Triss:
Bundmaling. Nye åre-tolde. Ny motor.
Masken:
Motor forsøges repareret (Ænkå). Bundmaling hvis det lykkes.
Kano:
Kunne godt bruge en gang slib og maling (vi har maling fra en gave, vi fik fra Hempel for mange år siden)
Optimistjoller:
Der er mange småfejl på sejlene. Vi har de fleste reservedele, der mangler ting som rustfri skruer, popnitter og den slags.
Vi bygger en holder til sejl, ror og sværd i værkstedet lige til højre, når man kommer ind i værkstedet. Det vil lette spejdernes adgang væsentligt.
Trailere:
Vi har fotos af reg attesterne. Vi bør køre dem til syn og få dem registreret som DDS Torshøj ejendom.
Der er brændt en nummerplade til Masken. Der skal ordnes lys på alle 3 trailere, det er ikke dyrt, tager tid.